Institutul de Reforme Penale cu suportul financiar al Organizatiei Interbisericesti pentru Cooperare in Dezvoltare a organizat seminarul de instruire “Implementarea alternativelor la detentie in Republica Moldova”. Acestea s-au desfasurat la 21 februarie in orasul Balti si 22 februarie in or. Cahul, unde au participat consilierii de probatiune din cadrul Serviciului de Probatiune, Departamentul de Executare din regiunea de nord si sud a republicii.

Scopul activitatii a fost familiarizarea participantilor cu conceptul de probatiune, etapele acesteia, pedeapsa cu munca neremunerata in beneficiul comunitatii, institutia medierii, etc.
Situatia politica si demografica.

Republica Moldova este un stat situat in estul Europei si are trasaturi caracteristice comune cu alte state din Europa Centrala si de Est, pastrindu-si totusi caracterul ssu unic. Desi ea este o regiune istorica a Romaniei, timp indelungat s-a aflat sub ocuptia ruseasca, in perioada 1812-1918, iar intre 1940-1991 a fost ocupata de URSS.
Institutul de Reforme Penale in colaborare cu Agentia Suedeza pentru Dezvoltare si Cooperare Internationla SIDA si al Fundatiei SOROS-Moldova (FSM) a organizat la 11 decembrie curent, masa rotunda cu genericul „Rolul organelor de politie in procesul de reintegrare sociala a ex-detinutilor”.

La masa rotunda au fost invitati sa participe reprezentantii a 5 comisariate de politie din Chisinau.
In dimineata zilei de 13 decembrie 2007 ascultatorii radioului national au avut posibilitatea sa afle mai multe despre ce este serviciul de probatiune, care este scopul acestuia, cine sunt beneficiari si care este atributia comunitatii la reintegrarea sociala a persoanelor liberate din dententie.

Invitatii emisiunii "Telematinal juridic" au fost Victor Zaharia - Sef Directie Probatiune si Reforma Institutionala, Institutul de Reforme Penale si Vladimir Popa - Sef Directie Probatiune, Departamentul de Executare.
Inca de cind a fost creata Autoritatea pentru Reabilitarea Prizonierilor din Israel, in 1984, Avraham Hoffman a fost Directorul General al ei. El a muncit din greu ca sa dezvolte un sistem cuprinzator pentru reabilitarea detinutilor eliberati si a familiilor lor.

Aproape mai mult de doua decenii, fara astfel de precedenti, au fost dezvoltate un sir larg de programe, ce au fost adaptate la diferite necesitati ale populatiei. Impreuna cu un personal excelent si devotat, el a lucrat asupra promovarii reintegrarii detinutilor eliberati in societate, precum si propagarea credintei sale ca prizonierii pot si trebuie sa fie reabilitati si ca societatea trebuie sa fie un partener activ al acestui proces.
In 1999, Consiliul Nordic a adoptat o recomandatie (16/1999) cu privire la instruirea penitenciara fixata in Perspectiva Nordica (A 1199/nord), prin care Consiliul Nordic i-a recomandat Consiliului Nordic de Ministri sa: „... efectuieze un studiu pentru a releva posibilitatile de cooperare in cadrul proiectelor care se refera la instruirea penitenciara dintr-o perspectiva Nordica, si ca rezultatele studiului prezentat Consiliului Nordic sa includa sugestii privind masurile de implementare”.

Pornind de la aceasta recomandatie, Consiliul Nordic de Ministri a emis urmatoarea declaratie:

In anul 2000, Consiliul Nordic de Ministri a adoptat o pozitie pozitiva privind alocarea fondurilor pentru cercetarea sistematica a lucrului efectuat de catre Serviciul de Probatiune si Penitenciar al fiecarii tări respective.
Schimb de experienta intre Republica Moldova si Letonia in domeniul pregatirii pentru liberare a detinutilor si reintegrarea persoanelor liberate din detentie

La data de 14-15 octombrie s-a desfasura atelierul de lucru „Pregatirea pentru liberare a detinutilor si reintegrarea sociala a ex-detinutilor”¶. Evenimentul a fost organizat de catre Institutul de Reforme Penale in cadrul proiectului “Consolidarea Reformei Sistemului de Justitie Penala” in Republica Moldova, cu suportul financiar al ICCO.
In luna iunie 2006, in vederea eficientizarii procesului de reintegrare sociala a persoanelor liberate din penitenciarele Republicii Moldova, IRP a instituit un grup de lucru cu sarcina de a contribui la perfectionarea cadrului normativ in domeniul reinegrarii sociale a ex-detinutilor in comunitatile din Republica Moldova si perfectionarea / elaborarea suportului metodologic (programe de reintegrare sociala a ex-detinutilor).

Din componenta grupului de lucru fac parte: Valentina Lungu – Consultant, Directia politici de ocupare a fortei de munca; Maria Popovici – Inspector principal, Serviciul Inspectori de Sector; Valeriu Devderea – Directorul Departamentului de Executare; Viorica Dumbraveanu – Ministerul Sanatatii si Protectiei Sociale; Alexdandru Cebanas – Licentiat in drept; dr. Igor Dolea – Directorul Institutului de Reforme Penale; Victor Zaharia – Seful Directiei Probatiune si Reforma Institutionala, IRP; Vladimir Cojocaru – Coordonator de Proiect, IRP.
Sistemul de pedepse, stabilit prin legislatia penala a Republicii Moldova este divers: acesta include atat pedepse privative de libertate cat si pedepse non-privative de libertate.

Dintr-un cumul de cauze, scopul educativ si de reintegrare sociala ulterioara a pedepsei privative de libertate se atinge doar partial. Executarea pedepsei privative de libertate nu totdeauna este planificata.

Cel mai ingrijorator apare faptul ca persoanele ce urmeaza a fi liberate din locurile de detentie nu beneficiaza de pregatirea informationala, psihologica pentru reintegrarea sociala ulterioara, fapt demonstrat prin rata inalta a recidivei. De asemenea nu exista o continuitate intre serviciile acordate de catre sistemul penitenciar si serviciile din comunitate.
Noile reglementari penale si procesual penale ale Republicii Moldova cuprind prevederi referitoare la diversificarea pedepselor penale, cere urmeaza a fi aplicate condamnatilor in dependenta de gradul de pericol social al faptelor lor, precum si tratamentul necesar a fi aplicat infractorului pentru reeducarea si reintegrarea lui sociala.

O institutie relativ noua pentru Republica Moldova este PROBATIUNEA – ce cuprinde activitati necesare a fi desfasurate la toate fazele procesului penal.