Activitati psihosociale pentru copii si parintiÎncepînd cu luna martie 2013, Institutul de Reforme Penale a demarat în 5 raioane pilot (Bălți, Căușeni, Leova, Orhei și Ungheni) activităţi psihosociale pentru copiii sub răspundere penală sau a celor în conflict cu legea, precum şi părinţilor acestora.
Astfel, pînă la 01 septembrie 2014 de activităţi psihosociale au beneficiat peste 274 copii (cuprinşi cu vîrsta de 12-17 ani) şi 164 părinţi ai acestora.

Activităţi desfăşurate în cadrul proiectului "O mai buna protectie a copiilor in sistemul de justitie. Dejudiciarizarea cauzelor penale", implementat de catre Institutul de Reforme Penale, cu suportul financiar al Reprezentanţei UNICEF în Republica Moldova.
Formarea initiala a 20 mediatori din raioanele RM în medierea cauzelor penaleIn perioada 7-30 mai 2014, 20 de candidati mediatori au fost instruiţi la Academia de Administrare Publică, pentru medierea cauzelor penale cu implicarea copiilor.
Achizitionarea serviciilor de formare initiala a 20 mediatoriCa urmare a Demersului IRP catre Consiliul de Mediere, Ministerul Justitiei a anuntat despre achizitionarea serviciilor de formare initiala a 20 mediatori.
Consiliul de Mediere a dat curs favorabil demersului IRPConsiliul de Mediere a dat curs favorabil demersului IRP
Dejudiciarizarea procesului penal în privinţa unui copil presupune aplicarea unor proceduri extrajudiciare, în care medierea dispune de o poziţie prioritară.

Medierea penală poartă un caracter specific, diferit de alte tipuri de mediere. De acest raţionament s-a condus şi legiuitorul moldovean în Legea cu privire la mediere, plasând-o într-o secţiune separată. Legea stabileşte o procedură de mediere extrajudiciară. Potrivit art. 32 alin. (6) al Legii cu privire la mediere, procesul de mediere nu substituie procesul penal. Medierea are efecte mai pronunţate dacă se utilizează în faze incipiente ale procesului, evitând astfel efectul psihologic negativ care îl lasă acestea asupra persoanelor, îndeosebi asupra copiilor. De asemenea, restaurarea, pe cât se poate de urgent, a unui drept încălcat este un obiectiv determinant în justiţia restaurativă. În aşa mod, cu cât mai repede părţile vor găsi numitor comun, cu atât victima va obţine o reparaţie echitabilă. Astfel, rolul procurorului în aspect de utilizare a instituţiei medierii este semnificativ, îndeosebi în cauzele cu copii. Importantă este şi economia de resurse în cazul efectuării medierii pe cât se poate de urgent după producerea conflictului penal.
"Este mai uşor să construieşti copii puternici decît să repari maturi dărîmaţi." Frederick Douglass

Copilul învinuit de comiterea unei infracţiuni, rămîne a fi, de cele mai multe ori, o victimă: victimă a sistemului de organizare sociala a statului, victimă a sistemului judiciar, victima a circumstanţelor care l-au determinat să încalce legea. În cazul cînd vinovăţia sa nu a fost încă demonstrată şi, mai mult chiar, nu există o hotărîre judecătorească definitivă, prezenţa copilului pe banca acuzaţilor creează un disconfort (psihologic) atît pentru el, cît şi pentru rudele şi apropiaţii săi.
Procesul de justitie este orientat spre satisfacerea nevoilor victimei fara a neglija insa nevoile infractorilor care sunt sprijiniti pe parcursul intregului proces. Dialogul intre victima, infractor si membrii comunitatii este incurajat si face posibila asumarea responsabilitatilor ce decurg din savarsirea faptei si implicarea membrilor comunitatii in procesul de justitie.

In cadrul procesului penal se minimalizeaza responsabilitatea infractorilor. Acestia sunt concentrati asupra propriei persoane, incearca sa-si demonstreze nevinovatia, sa convinga instanta sa aplice o sanctiune usoara, participantii ignorand total victima. Dimpotriva, justitia restaurativa acorda un loc important victimei si reuseste sa-l responsabilizeze pe infractor.
Incepind cu luna februarie, curent, Centrul de Justitie Comunitara Falesti (CJC Falesti) lanseaza proiectul “Medierea scolara -solutie in cazul violentei scolare”. Proiectul isi propune sa promoveze si sa implementeze medierea ca practica de solutionare a conflictelor in cadrul mediului scolar, in scopul reducerii comportamentului violent al elevilor din 3 licee din rn-l. Falesti.

Pentru atingerea scopului propus, vor fi desfasurate activitati de instruire a elevilor si psihologilor scolari, selectati din 3 licee ale r-lui Falesti pentru a activa in calitate de mediatori in solutionarea conflictelor scolare.
Cea de-a II-a ediţie a cenaclului poetic cu genericul ”Nu avem libertate, dar liberi noi suntem”, desfaşurat la Penitenciarul nr.15 Cricova, a intrunit 14 condamnaţi, care au inceput a scrie versuri in detenţie.

Temele preponderente in versurile condamnatilor sunt cele intalnite si la poetii consacrati: dragoste, mama, tradare, regretul şi libertate. In opinia psihologilor, astfel de activitaţi contribuie la procesul de re-socializare a condamnaţilor.
Societatea nu sustine metodele de solutionare amiabila si bazate pe comunicare a conflictelor, astfel activitatile de instruire si campaniile de informare a publicului joaca un rol crucial. In aceasta ordine de idei, IRP continua, atit programele generale, cit si cele speciale, de instruire si informare a publicului.

Programele speciale sunt elaborate astfel pentru a raspunde necesitatilor si asteptarilor judecatorilor, procurorilor, ofiterilor de urmarire penala si mediatorilor.

Activitatile desfasurate de catre IRP in perioada 12-20 februarie in mun. Balti, r. Telenesti si Falesti a avut drept scop informarea, motivarea specialistilor in aplicare institutiei medierii. Colaboratorii organelor de drept au un rol important in implementarea si dezvoltarea institutiei medierii in RM.