Evaluarea intermediara a aplicarii muncii neremunerate in folosul comunitatii

Incepind cu 1 ianuarie 2004, Institutul de Reforme Penale a desfasurat activitati pentru sustinerea aplicarii pedepsei cu munca neremuenrata in folosul comunitatii. Au fost selectate 3 sectoare si anume: r-nul Ungheni, r-nul Nisporeni si sect. Centru al mun. Chisinau.

In sectoarele de pilotare au fost organizate mese rotunde cu factorii cheie. Scopul mesei rotunde a fost de a stabili o retea intre institutiile ce vor fi implicate direct in aplicarea si executaea reusita a pedepsei cu munca neremunerata in beneficiul comunitatii. In acest sens, au fost invitati atit colaboratori ai organelor de ocrotire a normelor de drept, cit si directorii institutiilor ce nemijlocit vor oferi locuri de prestare a muncii.

De asemenea au fost create in fiecare sector comitete locale care au drept scop al activitatii solutionarea rapida a problemelor ce ar putea aparea in functionarea mecanismului de executare a muncii neremunerate in folosul comunitatii.

Pentru facilitarea lucrului comitetului local au fost stabiliti in fiecare sector cite un coordonator local ale carui functii sunt: stabilirea intrunirilor comitetului local in sedinte plenare si extraordinare; depistarea problemelor ce apar in decursul aplicarii si executarii pedepsei de catre condamnati; informarea continua a membrilor comitetului local despre novatiile in legislatie, practica, experienta in ceea ce priveste munca neremunerata in folosul comunitatii pentru a mentine membrii comitetului in actualitatea problemei etc.

Pe data de 1 martie 2004, a fost pronuntata prima sentinta cu munca neremunerata in folosul comunitatii, in cadrul judecatoriei sectorului Centru al mun. Chisinau. Incepind cu 5 martie anul curent, in r-nul Ungheni a inceput sa fie aplicata pedeapsa cu munca comunitara pe larg. Incepind cu luna mai si in r-nul Nisporeni au fost pronuntate pedepse cu munca neremunerata in folosul comunitatii.

Analizind cele peste 20 de sentinte si modul de executare a acestora, au putut fi efectuate concluzii care consideram ca sunt utile pentru momentul aplicarii muncii neremunerate in folosul comunitatii la nivel national.

Astfel se cer a fi mentionate urmatoarele idei concludente vis-a-vis de aplicarea eficienta a pedepsei cu munca neremunerata in folosul comunitatii:
- la adoptarea sentintei sa se tina cont de personalitatea condamnatului, starea familiala, locul de trai etc. cit si atitudinea acestuia vis-a-vis de pedeapsa emisa.
- pentru executarea eficienta este necesar o campanie de informare atit pentru personalul institutiilor care sunt implicate nemijlocit in mecanismul de aplicare a muncii neremunerate in folosul comunitatii: judecatori, executori, procurori, politisti, reprezentantii APL etc., cit si al intregii comunitati prin mijloacele mass-media, plasarea posterelor etc.
- lucrul cu condamnatul sa nu fie limitat la supraveghere, ci sa fie efectuate convorbiri prin care condamnatului sa se explice care este esenta pedepsei, care sunt drepturile si obligatiile acestuia etc.
- desfasurarea unor seminare pentru reprezentantii administratiei publice locale, prin care acestora sa se aduca la cunostinta despre modul de lucru cu condamnatii si care ar fi drepturile si obligatiile acestora.

Din analiza efectuata s-a desprins concluzia ca marea majoritate a persoanelor condamnate la munca neremuenrata provin din familii socialmente vulnerabile, aceasta dezvaluie inca o problema si anume muncile sezoniere la care acestia sunt antrenati. In rezolvarea acestei probleme se face trimitere la art.67 al. 5 in care se mentioneaza ca perioada maxima de ispasire a pedepsei cu munca neremunerata in folosul comunitatii este de 18 luni.

Astfel putem conchide ca la etapa extinderii aplicarii muncii comunitare au fost depistate unele lacune in mecanismul implementarii de care trebuie sa tinem cont pentru eficacitatea extinderii aplicarii pedepsei cu munca neremunerata in folosul comunitatii.