Procedurile de lucru in probatiune - abordate in cadrul unei noi intruniri
In perioada 1-5 februarie expertii serviciului de probatiune din Olanda, Frans Clobus si Carla Hermans au desfasurat primul atelier de lucru privind procedurile de lucru ce tin de aspectele supravegherii in probatiune. Grupul de participanti la activitate a fost constituit din colaboratori ai Directiei probatiune si consilieri de probatiune din sectiile/serviciile de probatiune.
Obiectivul seminarului a fost identificarea abordarilor practice ale procesului de supraveghere prin stabilirea punctelor de plecare si a instrumentelor necesare pentru instituirea practicii de supraveghere in cadrul serviciului de probatiune din Moldova.
Pe parcursul celor 5 zile de lucru au fost evaluate asteptarile si necesitatile partenerilor cheie, s-a accentuat importanta programului pilot prevazut pentru referatele presententiale. Atelierul de lucru a constat din prezentari plenare, discutii in grup si grupuri mai mici, axindu-se pe elaborarea unei metodologii uniforme, a unui model pentru planurile de supraveghere si referate de evaluare, a procedurilor de lucru.
In ceea ce priveste activitatile propriu-zise, acestea au fost destul de variate cu o predominanta a celor practice. Formatorii au vorbit despre teoria „What Works” si principille ei, despre conceptul de responsivitate si componentele lui: motivatia pentru cooperare, stilul de invatare, posibilitati/imposibilitati, analiza propriului comportament, etc.
Participantii au efectuat studii de caz lucrind in grup iar mai apoi prezentind rezultatele studiului. Divizati in trei grupuri ei au utilizat jocul de rol si au petrecut primul interviu dintre client si consilier de probatiune. Dupa toate prezentarile au urmat comentarii, remarci, sugestii. O ultima etapa a exercitiului a constituit jocul de rol interpretat de experti care prin implicarea lor au corectat greselile comise si au aratat un model de interviu.
Desi subiectul despre ciclul schimbarilor a fost abordat in cadrul atelierelor de lucru privind intocmirea referatelor presentintiale, formatorii acestui seminar au considerat utila informatia si au oferit detalii si explicatii la acest subiect. Ei au caracterizat fazele ciclului de schimbare comportamentala, subliniind specificul si importanta fiecarei dintre ele.
In una din zilele de seminar discutiile dintre participanti s-au focusat asupra procesului de supraveghere, incepind cu studierea sentintei primite pentru executare, elaborarea planului de interventie, pina la executarea supravegherii: acorduri, negocieri, etc. Dupa ce s-au familiarizat cu situatia din Republica Moldova, expertii au descris procesul de supraveghere in Olanda si cel din Serbia. In acest sens ei au pus la dispozitia participantilor un set de materiale alcatuit din formulare-instrumente ale consilierilor responsabili de supraveghere din Serbia.
In cea de-a cincea zi Frans Clobus a vorbit despre programele de interventie care au fost testate, certificate si care astazi sunt utilizate pe larg in domeniul dat. Expertul a enumerat cazurile in care acestea sunt aplicate, au apreciat nivelul lor de functionalitate, au precizat consecintele care se pot crea in cazul in care clientul nu frecventeaza programele stabilite.
Pe parcursul ultimei sesiuni a acestei activitati ample atit participantii, cit si formatorii au facut schimb de impresii vis-a-vis de activitatile petrecute, cit si asteptarile pentru cele care vor urma pe parcursul anului in curs.
Pototchi Natalia,
consultant, sectia minori si probatiune presententiala, Directia probatiune
Obiectivul seminarului a fost identificarea abordarilor practice ale procesului de supraveghere prin stabilirea punctelor de plecare si a instrumentelor necesare pentru instituirea practicii de supraveghere in cadrul serviciului de probatiune din Moldova.
Pe parcursul celor 5 zile de lucru au fost evaluate asteptarile si necesitatile partenerilor cheie, s-a accentuat importanta programului pilot prevazut pentru referatele presententiale. Atelierul de lucru a constat din prezentari plenare, discutii in grup si grupuri mai mici, axindu-se pe elaborarea unei metodologii uniforme, a unui model pentru planurile de supraveghere si referate de evaluare, a procedurilor de lucru.
In ceea ce priveste activitatile propriu-zise, acestea au fost destul de variate cu o predominanta a celor practice. Formatorii au vorbit despre teoria „What Works” si principille ei, despre conceptul de responsivitate si componentele lui: motivatia pentru cooperare, stilul de invatare, posibilitati/imposibilitati, analiza propriului comportament, etc.
Participantii au efectuat studii de caz lucrind in grup iar mai apoi prezentind rezultatele studiului. Divizati in trei grupuri ei au utilizat jocul de rol si au petrecut primul interviu dintre client si consilier de probatiune. Dupa toate prezentarile au urmat comentarii, remarci, sugestii. O ultima etapa a exercitiului a constituit jocul de rol interpretat de experti care prin implicarea lor au corectat greselile comise si au aratat un model de interviu.
Desi subiectul despre ciclul schimbarilor a fost abordat in cadrul atelierelor de lucru privind intocmirea referatelor presentintiale, formatorii acestui seminar au considerat utila informatia si au oferit detalii si explicatii la acest subiect. Ei au caracterizat fazele ciclului de schimbare comportamentala, subliniind specificul si importanta fiecarei dintre ele.
In una din zilele de seminar discutiile dintre participanti s-au focusat asupra procesului de supraveghere, incepind cu studierea sentintei primite pentru executare, elaborarea planului de interventie, pina la executarea supravegherii: acorduri, negocieri, etc. Dupa ce s-au familiarizat cu situatia din Republica Moldova, expertii au descris procesul de supraveghere in Olanda si cel din Serbia. In acest sens ei au pus la dispozitia participantilor un set de materiale alcatuit din formulare-instrumente ale consilierilor responsabili de supraveghere din Serbia.
In cea de-a cincea zi Frans Clobus a vorbit despre programele de interventie care au fost testate, certificate si care astazi sunt utilizate pe larg in domeniul dat. Expertul a enumerat cazurile in care acestea sunt aplicate, au apreciat nivelul lor de functionalitate, au precizat consecintele care se pot crea in cazul in care clientul nu frecventeaza programele stabilite.
Pe parcursul ultimei sesiuni a acestei activitati ample atit participantii, cit si formatorii au facut schimb de impresii vis-a-vis de activitatile petrecute, cit si asteptarile pentru cele care vor urma pe parcursul anului in curs.
Pototchi Natalia,
consultant, sectia minori si probatiune presententiala, Directia probatiune