Dezvoltarea umana in penitenciare
Mare parte din cei care ajung in inchisori, nu sunt dintre cei mai buni cetateni: au un nivel de cultura redus, deseori nu au familie, nu au locuinta si nici o buna sanatate. La acestea se adauga uneori invatari patologice si dependenta de alcool sau droguri.
Ca urmare, ideologia tratamentului penitenciar a afirmat cu putere ideea ca omul, deci si delincventii, reprezinta o valoare pentru societate. De aceea, pedeapsa este lipsita de continut si insemnatate si nu are o justificare morala daca nu-i ajutam pe toti detinutii sa devina membrii utili ai societatii. Institutia penitenciara exercita atita putere asupra celor privati de libertate incit este justificat sa ne intrebam ce este bun si util pentru ei.
„Psihologia deviantei nu ar trebui sa se limiteze numai la studiul schizofrenie, ea ar trebui sa includa si cinismul, autoritarismul, pierderea „valorilor, prejudecatile, lacomia, egoismul impreuna cu fenomenele si caracteristicile acestora. Din punctul de vedere al sistemului de valori, acestea sunt cele mai serioase maladii".
In toate domeniile principiul eficientei pare sa convina tuturor, dar mai ales politicienilor deoarece se pune accent doar pe rezultatele imediate. Acest lucru este cerut si de la inchisoare, iar atunci cind evaluarea activitatilor culturale si educative nu ofera motive de optimism in privinta reducerii ratei de recidiva, este blamat intregul sistem penitenciar. Astfel, se asteapta prea mult de la inchisoare in conditiile in care cauzele recidivei (cel putin) se afla in afara ei.
O alta problema actuala in ce priveste dezvoltarea umana in penitenciare, este posibilitatea existentei penitenciarelor fara tratament: daca se exagereaza masurile de securitate in virtutea unei anxietati nejustificate decit subiectiv, va fi afectata comunicarea educativa dintre personal si detinuti cu toate consecintele care decurg de aici. Doar relatiile umane purtatoare de valori pot ameliora scara de valori a detinutilor!
Toate aceste probleme ar trebui sa preocupe publicul larg si nu numai personalul de educatie din penitenciare.
Gheorghe Florian
Dezvoltarea umana in penitenciare.pdf
Ca urmare, ideologia tratamentului penitenciar a afirmat cu putere ideea ca omul, deci si delincventii, reprezinta o valoare pentru societate. De aceea, pedeapsa este lipsita de continut si insemnatate si nu are o justificare morala daca nu-i ajutam pe toti detinutii sa devina membrii utili ai societatii. Institutia penitenciara exercita atita putere asupra celor privati de libertate incit este justificat sa ne intrebam ce este bun si util pentru ei.
„Psihologia deviantei nu ar trebui sa se limiteze numai la studiul schizofrenie, ea ar trebui sa includa si cinismul, autoritarismul, pierderea „valorilor, prejudecatile, lacomia, egoismul impreuna cu fenomenele si caracteristicile acestora. Din punctul de vedere al sistemului de valori, acestea sunt cele mai serioase maladii".
In toate domeniile principiul eficientei pare sa convina tuturor, dar mai ales politicienilor deoarece se pune accent doar pe rezultatele imediate. Acest lucru este cerut si de la inchisoare, iar atunci cind evaluarea activitatilor culturale si educative nu ofera motive de optimism in privinta reducerii ratei de recidiva, este blamat intregul sistem penitenciar. Astfel, se asteapta prea mult de la inchisoare in conditiile in care cauzele recidivei (cel putin) se afla in afara ei.
O alta problema actuala in ce priveste dezvoltarea umana in penitenciare, este posibilitatea existentei penitenciarelor fara tratament: daca se exagereaza masurile de securitate in virtutea unei anxietati nejustificate decit subiectiv, va fi afectata comunicarea educativa dintre personal si detinuti cu toate consecintele care decurg de aici. Doar relatiile umane purtatoare de valori pot ameliora scara de valori a detinutilor!
Toate aceste probleme ar trebui sa preocupe publicul larg si nu numai personalul de educatie din penitenciare.
Gheorghe Florian
Dezvoltarea umana in penitenciare.pdf