Sustinerea reformarii Sistemului Institutiilor Penitenciare si a Reformei Penale in Republica Moldova

In perioada 3-7 mai s-a desfasurat cel de-al treilea atelier de lucru privind procedurile de lucru in procesul de intocmire a referatului presentential din cadrul Proiectul Twinning „Sustinerea reformarii Sistemului Institutiilor Penitenciare si a Reformei Penale in Republica Moldova”, acesta fiind ultimul din componenta I a proiectului. Ca de obicei, acesta a demarat cu verificarea temei de acasa: completarea pe parcursul a doua luni de activitate a cat mai multe formulare de evaluare a riscului posibil cu adresarea intrebarilor privind neclaritatile aparute si inaintarea propunerilor de modificare a formularului in cauza. Dupa ce fiecare din cei prezenti si-a exprimat opiniile despre punctele forte si cele slabe ale formularului, ghidati de formatorii din Olanda, Giovanni Meurs si Jacolien Brouwer, au elaborat structura procesului de evaluare a riscului. Astfel, dupa completarea formularului de evaluare a riscului, consilierul de probatiune isi formeaza opinia profesionala. Acestea doua la randul lor duc la formularea unor concluzii in care sunt specificati pasii care ar fi bine de facut in cazul unui client anume. Penultima etapa o constituie intocmirea unui plan de actiuni, actiuni reiesind din posibilitatile existente si situatia reala. Ulterior actiunile incluse in acest plan urmeaza a fi intreprinse.

Deoarece instrumentul elaborat a inceput a fi utilizat si testat in circa 10 raioane, la aceasta activitate s-a tinut cont de remarcile fiecarui participant si dupa lungi dezbateri a fost ajustat la situatia din tara noastra, la clientii Serviciului Probatiune din Republica Moldova, in rezultat obtinand un formular nou.

In cea de-a cincea zi de activitate au fost invitati si reprezentanti ai Procuraturii care, pe parcursul a cateva ore, au urmarit prezentarile unor participanti despre importanta utilizarii formularului de evaluare a riscului de recidiva, rolul referatului presentential de evaluare psihosociala. De asemenea, ei si-au expus parerea asupra rezultatului vizibil al instruirii, adica in ce masura formularul este adaptat la standardele noastre. La partea practica s-a utilizat un studiu de caz pentru a vedea cum poate fi completat acesta.

Ciclul de seminare s-a incheiat cu felicitari, aprecieri, urari de bine si inmanarea certificatelor de participare.

Pototchi Natalia,
consultant, sectia minori si probatiune presententiala, Directia probatiune