20 de psihologi din diferite regiuni ale țării au fost instruiți în cadrul seminarului de formare continuă a psihologilor: „Asistența copiilor aflați în conflict cu legea: abordări multidisciplinare”
În cadrul seminarului de formare continuă a psihologilor: „Asistența copiilor aflați în conflict cu legea: abordări multidisciplinare” organizat de către Institutul de Reforme Penale, care a avut loc pe 11.07.2014, 20 de psihologi din diferite regiuni ale țării au fost instruiți de 3 specialiști cu experiență.
Seminarul a fost divizat în IV sesiuni. În prima sesiune, cu genericul: „Asistența psihopedagogică a copilului în conflict cu legea în sistemul educațional în contextul educației incluzive”, expertul IRP, dar și directorul Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică, dr. Virginia Rusnac, a vorbit despre soluțiile de prevenire a conflictului cu legea, a copilului. Printre acestea se numără: lucrul cu familia sau implicarea părinților în educarea copiilor, formarea și dezvoltarea competențelor relaționale, activitățile psihosociale, schimbarea mediului copilului, profilaxia în școli, consultanța juridică și altele.
De asemenea, în cadrul primei sesiuni s-a discutat și despre educația incluzivă, care este scopul ei, beneficiile, dar și care este programul de dezvoltare. La finalul acesteia s-a subliniat importanța calității serviciilor oferite de psihologi.
În sesiunea a II-a „Aspecte procesuale privind asistența psihologică a copilului în conflict cu legea penală”, a fost tratată problema și rolul psihologului din perspectivă juridică. La această problemă s-a referit dr. hab. Igor Dolea, expert IRP, prof. univ. USM, care a discutat despre modul în care pot fi tratați minorii atunci când intră în conflict cu legea, despre cum ar trebui audiați minorii și cum ar trebui ei tratați atunci când există probe împotriva lor, ei devenind astfel bănuiți. Profesorul a vorbit detaliat și despre rolul psihologului în momentul audierii unui minor.
De asemenea, a fost discutată problema cazurilor speciale de audiere a martorului minor, specificându-se faptul că minorul cu vârstă de până la 14 ani, trebuie să fie audiat de către judecătorul de instrucție, într-un spațiu special amenajat, dotat cu mijloace de înregistrare audiovideo, cu participarea obligatorie a unui psihopedagog.
Totodată, s-a mai discutat și despre procedura atragerii psihologului în procesul judiciar, în calitate de specialist sau expert.
În cea de-a doua parte a seminarului, sesiunile III și IV: „Tehnici de asistență psihologică a copiilor aflați în conflict cu legea”, dr. Valentina Prițcan, expert IRP, conf. univ., prorector USARB, s-a referit la problema delicvenței generației în creștere. Specialista a remarcat faptul că măsurile întreprinse trebuie să se raporteze la cel puțin 3 nivele: macro-social, micro-social și individual.
S-a discutat, de asemenea, despre participarea psihologului într-o cauza penala, dar și ce atribuții și responsabilități are psihologul în raport cu minorul care trece prin procesul penal. Aici s-a menționat asistența psihologică a minorilor în instanța și s-a vorbit la general despre psihologia judiciară, ca știință și practică.
Totodată, în cadrul acestor sesiuni au fost organizate și activități în grup, care au fost foarte utile pentru instruirea și dezvoltarea psihologilor invitați.
Seminarul a fost divizat în IV sesiuni. În prima sesiune, cu genericul: „Asistența psihopedagogică a copilului în conflict cu legea în sistemul educațional în contextul educației incluzive”, expertul IRP, dar și directorul Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică, dr. Virginia Rusnac, a vorbit despre soluțiile de prevenire a conflictului cu legea, a copilului. Printre acestea se numără: lucrul cu familia sau implicarea părinților în educarea copiilor, formarea și dezvoltarea competențelor relaționale, activitățile psihosociale, schimbarea mediului copilului, profilaxia în școli, consultanța juridică și altele.
De asemenea, în cadrul primei sesiuni s-a discutat și despre educația incluzivă, care este scopul ei, beneficiile, dar și care este programul de dezvoltare. La finalul acesteia s-a subliniat importanța calității serviciilor oferite de psihologi.
În sesiunea a II-a „Aspecte procesuale privind asistența psihologică a copilului în conflict cu legea penală”, a fost tratată problema și rolul psihologului din perspectivă juridică. La această problemă s-a referit dr. hab. Igor Dolea, expert IRP, prof. univ. USM, care a discutat despre modul în care pot fi tratați minorii atunci când intră în conflict cu legea, despre cum ar trebui audiați minorii și cum ar trebui ei tratați atunci când există probe împotriva lor, ei devenind astfel bănuiți. Profesorul a vorbit detaliat și despre rolul psihologului în momentul audierii unui minor.
De asemenea, a fost discutată problema cazurilor speciale de audiere a martorului minor, specificându-se faptul că minorul cu vârstă de până la 14 ani, trebuie să fie audiat de către judecătorul de instrucție, într-un spațiu special amenajat, dotat cu mijloace de înregistrare audiovideo, cu participarea obligatorie a unui psihopedagog.
Totodată, s-a mai discutat și despre procedura atragerii psihologului în procesul judiciar, în calitate de specialist sau expert.
În cea de-a doua parte a seminarului, sesiunile III și IV: „Tehnici de asistență psihologică a copiilor aflați în conflict cu legea”, dr. Valentina Prițcan, expert IRP, conf. univ., prorector USARB, s-a referit la problema delicvenței generației în creștere. Specialista a remarcat faptul că măsurile întreprinse trebuie să se raporteze la cel puțin 3 nivele: macro-social, micro-social și individual.
S-a discutat, de asemenea, despre participarea psihologului într-o cauza penala, dar și ce atribuții și responsabilități are psihologul în raport cu minorul care trece prin procesul penal. Aici s-a menționat asistența psihologică a minorilor în instanța și s-a vorbit la general despre psihologia judiciară, ca știință și practică.
Totodată, în cadrul acestor sesiuni au fost organizate și activități în grup, care au fost foarte utile pentru instruirea și dezvoltarea psihologilor invitați.