Pilotarea Programului Penitenciar de Baza in Penitenciarul pentru minori nr. 2, Lipcani

Din luna aprilie, 2008 in Penitenciarul pentru minori nr.2 Lipcani a demarat pilotarea programului Penitenciar de Baza, activitate desfasurata in cadrul proiectului „Consolidarea Reformei Sistemului de Justitie Penala in Republica Moldova”, realizat cu suportul financiar al Organizatiei Interbisericesti pentru Dezvoltare in Cooperare (ICOO).

In perioada aprilie – septembrie 2008, au fost incadrati 43 detinuti minori in Programul individual cu privire la planificarea executarii pedepsei penale a detinutului. Metodele de activitate cu condamnatii reprezinta un complex de activitati: interventii individuale cu beneficiarii, testarea psihologica, consiliere psihologica, anchetarea in scopul evaluarii initiale a necesitatilor individuale. Am constatat faptul ca in mod general, atitudinea condamnatilor fata de anchetare si testare este satisfacatoare. Sunt frecvente cazurile când minorii personal se adreseaza si manifesta interes fata de metodele cu caracter psiho-corectional.

Pe parcursul procesului de planificare a executarii pedepsei, condamnatii se confrunta cu diferite situatii atit personale precum si de grup. in acest caz, este recomandata aplicarea programului individual privind planificarea executarii pedepsei penale in scopul imbunatatirii lucrului educativ cu detinutul si a comportamentului detinutului atit personal cit si in grup. Acest program, ce reprezinta un mic dosar in care sunt incluse datele social-demografice si notitele despre aptitudinile minorului, ne simplifica planificarea pentru fiecare an aparte, fiind specificate la fel si masurile sau actiunile ce necesita a fi petrecute cu condamnatul pe parcursul anului.

Pe parcursul perioadei de implementare a programului, s-a constatat ca e mult mai eficient de a desfasura activitatile in concordanta cu cerintele programului, comparativ cu activitatile din programul precedent. Programul respectiv e mai eficient din punct de vedere al asigurarii masurilor complexe de educare, reeducare si corijare a condamnatilor. in special, e novator in planificarea si organizarea masurilor socio-educative, de comun acord cu serviciile Penitenciarului. in acelasi timp, Programul individual necesita a fi modificat prin ajustarea acestuia la necesitatile minorilor aflati in detentie.

Caz de succes:

Minorul V.I. a crescut si a a fost educat in familie monoparentala. Relatiile sale cu mama au fost tensionate. Frecvent aveau loc conflicte din cauza ca minorul nu-si asculta mama. Deseori minorul lipsea de acasa fiind implicat in sustragerea bunurilor materiale. Rar frecventa scoala, timpul liber il petrecea cu prietenii, facea abuz de alcool. Nivelul intelectual este mediu, interesele personale se limiteaza la practicarea sportului, in special fotbalul. in cele din urma minorul V.I. a fost plasat la scoala internat. Dupa un an de studii conditionat la internat, minorul V.I. a fost retinut de politie pentru furt. Dupa cele intimplate mama sa a renuntat la el (din marturisirile condamnatului). Ajuns in institutia penitenciara, s-a simtit izolat si dezamagit de cele intimplate. A solicitat ajutor psihologic, serviciu care i-a fost acordat. A fost inclus in programul individual privind planificarea executarii pedepsei.

Au fost planificate urmatoarele activitati:
- consultatii individuale;
- testare psihologica in scopul determinarii gradului de acordare a ajutorului psihologic;
- anchetarea in scopul evaluarii necesitatilor;
- incadrarea la studii in gimnaziul penitenciarului;
- incadrarea la scoala de meserii, cu scopul orientarii profesionale;
- incadrarea in cimpul muncii (remunerata) pe parcursul executarii pedepsei;
- restabilirea relatiilor cu mama si rudele apropiate;
- recomandari fata de educatori, privind aplicarea programelor socio-educative;
- incadrarea in programul de solutionare a problemelor.

in rezultatul incadrarii minorului in programul individual am obtinut urmatoarele rezultate:
am restabilit legatura cu bunica minorului, cu care in prezent intretine relatii prin scrisori;
minorul este incadrat in munca social-utila remunerata si concomitent restituie dauna cauzata de infractiunea comisa;
studiaza la gimnaziu si la scoala de meserii.

In concluzie, starea moral-psihologica a minorului este satisfacatoare. El a devenit mai increzut in sine, mai hotarit, poate sa-si controleze emotiile. Viziunea sa fata de viitorul sau s-a schimbat spre bine. Are planuri pozitive dupa liberarea din detentie: sa continuie studiile, sa gaseasca un loc de munca.

Ludmila Ciornaia,
Consilier de planificare a executarii pedepsei penale a detinutului, V.I. nr. 2, Lipcani