La Cahul, consilierii de probatiune vor consolida colaborarea cu APL privind executarea muncii neremunerate in folosul comunitatii

Biroul de Probatiune Cahul si-a inceput activitatea in anul 2007, in cadrul proiectului pilot “Reforma sistemului de pedepse penale si promovarea alternativelor la detentie”, implementat de catre Institutul de Reforme Penale. La moment, in cadrul Biroului de Probatiune, Cahul, isi desfasoara activitatea 6 consilieri de probatiune.

Vasile Arseni, sef al Biroului de Probatiune Cahul, mentioneaza ca numarul beneficiarilor serviciilor de probatiune este in crestere, in 2010 acesta atingind 467 de persoane ce au beneficiat de serviciile consilierilor de probatiune din Cahul. Dintre acestia, 132 au fost persoane condamnate la munca neremunerata in folosul comunitatii.

Care este rolul consilierului de probatiune privind executarea muncii neremunerate in folosul comunitatii?

Consilierul de probatiune este persoana ce coordoneaza modul de executare a pedepsei de catre beneficiar. Cu ajutorul Administratiei Publice Locale, consilierul identifica locul unde condamnatul va munci in folosul comunitatii si coordoneaza permanent cu persoanele responsabile din cadrul APL. Consilierul de probatiune va avea grija ca conditiile de lucru sa corespunda Codului Muncii al RM si condamnatul sa nu se eschiveze de la pedeapsa. De asemenea, consilierul explica condamnatului modul si conditiile executarii pedepsei, care sunt obligatiile si drepturile acestuia si va avea grija ca drepturile persoanei ce munceste neremunerat pentru comunitate sa nu fie incalcate, etc..

Care este atitudinea comunitatii fata de persoanele condamnate la munca neremunerata?

Munca neremunerata este ceva nou si publicul larg cunoaste putine sau deloc despre aceasta. Persoana ce executa munca neremunerata in beneficiul comunitatii nu este scoasa din comunitate. Ea ramine in familie, poate avea grija de aceasta executind in paralel pedeapsa de 2-4 ore pe zi de munca. Sunt cazuri cind condamnatul incearca sa se eschiveze de la executarea muncii comunitare. Motivele sunt diverse, dar cel mai des lor le este rusine fata de vecini, prieteni, rude ca executa aceasta munca. Dar aceasta si este rolul acestei pedepse, persoana trebuie sa plateasca dauna adusa comunitatii si respectiv sa o reeduce, ceea ce o va motiva sa nu mai comita infractiuni.

In general, sunt mai multe categorii de beneficiari. Sunt persone care inteleg faptul ca munca neremunerata in beneficiul comunitatii este o pedeapsa pentru infractiunea savirsita si respectiv, ei executa constiincios aceasta pedeapsa si sunt recunoscatori ca nu au fost privati de libertate, fapt ce ii motiveaza sa aiba un comportament disciplinat fata de societate.

Am avut chiar un caz, recent, cind o persoana dupa ce a incercat sa traverseze ilegal frontiera cu România, a fost condamnat sa munceasca neremunerat in cadrul unei institutii. Deoarece persoana avea un comportament exemplar si isi facea constiincios lucrul, dupa executarea pedepsei administratia a hotarit sa il angajeze acolo. Acesta este un caz cind pedeapsa cu munca neremunerata in folosul comunitatii a fost mai mult decit utila pentru beneficiar, l-a ajutat sa se angajeze si sa-si cistige piinea fara a pleca peste hotare precum intentionase initial.

Insa, sunt si personae care considera umilitoare aceasta pedeapsa si refuza sa o execute.

Ce se intimpla cu persoanele care se eschiveaza de la executarea muncii neremunerate in beneficiul comunitatii?

Consilierul de probatiune anunta organele competente care ii anuleaza pedeapsa respectiva si ii aplica o alta pedeapsa ce consta in privatiune de libertate.

Munca neremunerata implica o strinsa colaborare cu Administratia Publica Locala. Cum colaboraza Biroul de Probatiune Cahul cu primariile locale?

Trebuie sa recunoastem ca serviciul de probatiune este inca la o etapa incipienta in Republica Moldova. Ca orice serviciu nou, sunt cazuri cind intimpinam dificultati in colaborarea cu APL. Dar noi ne conducem de principiul ca unde este colaborare sunt si rezultate si respectiv, incercam sa facem tot posibilul pentru a imbunatati colaborarea cu APL. La moment, am planificat deja ca, imediat dupa alegerile locale, sa organizam mese rotunde cu reprezentantii Administratiei Publice Locale atit din or. Cahul cit si din satele din raion. In cadrul meselor rotunde vom accentua rolul muncii neremunerate in folosul comunitatii, care sunt consecintele neexecutarii de catre beneficiari a pedepsei respective si cum APL poate colabora cu Biroul de Probatiune in acest sens.

Care sunt factorii ce pot asigura o colaborare eficienta intre Biroul de Probatiune si Administratia Publica Locala?

Cel mai mult depinde de atitudinea primarului. Sunt unele primarii, precum cele din s.Crihana Veche si s.Doina, unde primarul este raspunzator de coordonarea cu noi, isi arata interesul si ne contacteaza ei singuri. Din pacate sunt si primari mai putin dispusi sa colaboreze, unii pretind ca nu au timp si nu sunt platiti pentru asta. Sunt sate unde nu avem cu cine colabora si ma refer nu doar la primar dar si la politistul de sector. Respectiv in aceste sate si rezultatele sunt mai slabe.

Care sunt problemele cu care se confrunta consilierul de probatiune in munca sa?

Problema cea mai stringenta este deplasarea in teritoriu. Acest lucru, deseori, ne impiedica sa intocmim un referat calitativ al beneficiarului. Consilierul trebuie sa cunoasca despre situatia materiala a beneficiarului, cercul de comunicare al acestuia, are sau nu are familie, in ce conditii traieste acesta, care este atitudinea familiei si a rudelor fata de beneficiar s.a..

Cu ce institutii mai colaborati?

Am incheiat un acord de colaborare cu administratia penitenciarului nr.5 privind persoanele eliberate din detentie. Deseori, se intimpla ca oamenii dupa ce stau inchisi cu anii in inchisoare, odata eliberati nu mai au pe nimeni. Rudele fie au decedat fie nu vor sa ii mai vada, daca aveau familie inainte, dupa ispasirea pedepsei si aceasta se dezice de ei sau, in cel mai bun caz, revenind in sinul familiei, din lipsa unui loc de munca, ei devin o povara pentru ea. Respectiv, persoana eliberata nu mai are unde se duce si la cine sa apeleze. Prezentul acord va facilita scaderea cazurilor de recidiva si ne va permite sa ajutam acesti oameni sa se reintegreze mai usor in societate. Conform acordului, administratia penitenciarului ne va anunta de fiecare data cind este eliberata o persoana din detentie. Astfel noi vom putea interveni si facilita procesul de reintegrare prin care trece orice persoana condamnata la privatiune de libertate.

De obicei, care sunt problemele cu care se confrunta o persoana eliberata din detentie?

Dupa cum am mentionat mai sus, principalele probleme sunt atitudinea ostila din partea rudelor si a familiei si lipsa unui loc de trai. O alta problema este lipsa actelor de identitate. Odata eliberata din detentie, persoana respectiva primeste o suma de bani pentru asi perfecta actele si a se intretine o anumita perioada. Multe ori, insa, omul nu stie ce trebuie sa faca si unde sa se duca pentru acest lucru. Si iata aici intervin consilierii de probatiune. Pe linga asistenta privind actele de identitate, noi il ajutam sa isi gaseasca un loc de munca, le acordam asistenta psihologica si dupa caz, ii ajutam cu locul de trai, colaboram cu primariile locale etc..

Multumim pentru timpul acordat si va dorim mult succes in munca pe care o realizati!