Curriculum pentru instruirea continuă a consilierilor de probaţiune
Probaţiunea este un complex de activităţi de evaluare, asistenţă, consiliere psihosocială şi supraveghere în comunitate a persoanei în conflict cu legea penală (învinuit, inculpat, condamnat) cu scopul de a o reintegra în societate şi protejarea comunităţii de riscul recidivei. Diversitatea activităţilor de probaţiune servesc unui dublu scop: protecţia comunităţii prin monitorizarea continuă a comportamentului infractorului şi reintegrarea socială a acestuia. În planul serviciilor, probaţiunea înglobează activităţi menite să sporească eficienţa sistemului de justiţie penală şi să mărească importanţa conceptului de individualizare a pedepsei penale.
Instituţia probaţiunii, deşi este implementată în Republica Moldova la nivel de proiecte-pilot de mai mulţi ani, păstrează caracterul noutăţii. Instituţional, serviciul de probaţiune a fost creat la 12 ianuarie 2007, cadrul normativ-juridic al probaţiunii fiind definitivat prin Legea nr. 8-XVI din 14.02.2008 cu privire la probaţiune. Un rol deosebit în implementarea probaţiunii revine consilierului de probaţiune, care trebuie să-şi îndeplinească atribuţiile în mod profesionist.
Cursul de instruire continuă a consilierilor de probaţiune este destinat persoanelor care deja au experienţă profesională în domeniul probaţiunii. Cursul îşi propune să contribuie la dezvoltarea capacităţilor profesionale privind:
• bazele teoretice ale probaţiunii;
• problemele probaţiunii pre-sentenţiale, sentenţiale şi ale probaţiunii post-penitenciare;
• monitorizarea executării muncii neremunerate în beneficiul comunităţii;
• formarea şi dezvoltarea parteneriatelor centrale şi locale pentru orientarea resurselor comunitare la necesităţile beneficiarilor probaţiunii;
• protecţia drepturilor beneficiarilor probaţiunii şi excluderea discriminării;
• activităţile de probaţiune şi suportul grupurilor vulnerabile;
• etica profesională a consilierului de probaţiune;
• asigurarea unei activităţi eficiente a serviciului de probaţiune şi managementul serviciului de probaţiune;
• responsabilitatea şi integritatea profesională a consilierilor de probaţiune.
Curriculumul înglobează trei dimensiuni: cunoaştere, aplicare, integrare. Cunoaşterea include acumularea de informaţie şi sistematizarea de concepte în domeniul probaţiunii. Aplicarea presupune formarea de abilităţi practice de desfăşurare a activităţilor de probaţiune. Integrarea presupune formarea şi dezvoltarea capacităţilor de transfer a cunoştinţelor teoretice şi de utilizare a abilităţilor practice în activitatea profesională cotidiană, soluţionarea situaţiilor problemă şi rezolvarea sarcinilor cu grad avansat de complexitate.








