Jurista Viorica Strelciuc: „Pe lângă lipsa de informații, persoanele nu știu despre posibilitatea de a se adresa autorităților pentru clarificarea situațiilor pe care le au”
Timp de aproape doi ani, LDA Moldova a organizat mai multe lecții publice în diferite localități ale raionului Cimișlia. Care a fost reacția cetățenilor în cadrul evenimentelor? Ați simțit că au nevoie de ajutor?
În cadrul proiectului „LDA Moldova în sprijinul persoanelor cu dizabilități și marginalizate privind protecția drepturilor omului” au fost desfășurate 12 lecții publice, în 12 localități din raionul Cimișlia. Pentru a oferi informații persoanelor din categorii vulnerabile, ne-am deplasat chiar și în localități aflate la distanțe mai mari de orașul Cimișlia – până la 60 km depărtare. În total, am parcurs peste 1000 km, pentru a ajunge la locuitorii din diferite sate, pentru a-i informa despre drepturile lor, pentru a le răspunde la întrebările pe care le au și a le explica unde se pot adresa pentru soluționarea diferitor situații cu care se confruntă. La lecțiile publice au participat și au beneficiat de informații circa 300 de persoane.
Participanții și participantele la lecțiile publice au fost foarte mulțumiți/mulțumite să afle răspunsuri la întrebările lor de ordin juridic, iar interesul față de evenimentele și de subiectele abordate a fost mare. Pe lângă lipsa de informații, persoanele nu dețin suficiente cunoștințe despre posibilitatea de a se adresa autorităților, pentru clarificarea situațiilor pe care le au, cel mai frecvent din motive financiare. În raionul Cimișlia, de exemplu, nu există un serviciu autorizat de acordare a asistenței juridice gratuite. Respectiv, prin organizarea lecțiilor publice, LDA Moldova a contribuit semnificativ la consolidarea culturii juridice a diferitor grupuri de persoane din cele mai îndepărtate localități ale raionului.
Care sunt subiectele sau domeniile care îi interesează cel mai mult pe locuitorii raionului Cimișlia?
Cu regret, am constatat că locuitorilor le lipsește informația și au nevoie de ajutor nu doar în cadrul lecțiilor publice, dar permanent. Ei sunt interesați să obțină răspunsuri la întrebări pe diferite aspecte ale vieții.
De aceea, temele abordate în cadrul lecțiilor publice au fost de interes major pentru diferite persoane (persoane în etate, persoane cu dizabilități, persoane aflate în situație vulnerabilă etc.), cum ar fi:
 pensia pentru limită de vârstă și de invaliditate: condițiile de acordare, documentele necesare, stagiul de cotizare etc.;
 reexaminarea cuantumului pensiei, conform prevederilor legale relevante: cine are dreptul să depună actele pentru reexaminarea cuantumului pensiei, modalitatea de reexaminare, actele necesare și procedura de depunere a actelor, termenul de reexaminare a pensiei;
 moștenirea și procedura de deschidere a moștenirii, cine sunt moștenitorii legali și testamentari, avantajele și dezavantajele întocmirii unui testament;
 avantajele/dezavantajele încheierii contractelor cu condiția întreținerii pe viață sau a contractelor de donație;
 înregistrarea în calitate de șomer la Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă: modalitatea de aplicare la ajutorul de șomaj, drepturile și obligațiile șomerilor înregistrați;
 condițiile de angajare a persoanelor cu dizabilități în câmpul muncii;
 reintegrarea socială a persoanelor care își ispășesc pedeapsa non-privativă de libertate;
 procedura stabilirii măsurii de ocrotire judecătorească pentru persoanele cu grad de dizabilitate sever;
 compensațiile oferite de stat diferitor categorii de persoane și ajutoarele materiale în perioada rece a anului;
 modalitatea și condițiile de beneficiere de serviciile de comunicare prin utilizarea limbajului mimico-gestual/limbajului semnelor cu ajutorul interpretului.
Cum are loc organizarea lecțiilor publice și ce parteneriate aveți în acest proces? După încheierea lecțiilor publice, mai interacționați cu persoanele participante?
Lecțiile publice au fost organizate în colaborare cu reprezentanții autorităților publice locale: primarii, secretarii consiliului local, asistenții sociali din localități. Inițial, discutam cu ei ideea organizării lecției publice, după care ei informau locuitorii satelor despre desfășurarea evenimentelor.
O parte din beneficiarii care au primit asistență juridică gratuită în cadrul lecțiilor publice și imediat după desfășurarea acestora s-a adresat, ulterior, la LDA Moldova, unde au primit consultații juridice sau anumite clarificări. În timpul consultațiilor individuale, am depus cereri către autorități, inclusiv către Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă, iar unii beneficiari au reușit să se înregistreze la Agenție și să beneficieze de ajutorul de șomaj. Mai multe cereri au fost depuse pentru reexaminarea cuantumului pensiei, pentru persoanele în etate și persoanele cu grad de dizabilitate. La fel, am ajutat o persoană să depună o cerere în vederea acordării concediului anual plătit, pentru că, anterior, fusese refuzată de mai multe ori de către angajator.
Oamenii sunt interesați să-și revendice drepturile, dar de multe ori nu cunosc unde se pot adresa ca să primească un răspuns sau o soluție pentru situațiile cu care se confruntă.
În perioada februarie-septembrie 2022, LDA a acordat asistență juridică la cca 250 de persoane. Din numărul total al participanților, cele mai multe au fost persoanele în etate – 85 de persoane, care au dorit să afle despre drepturile lor. La fel, am oferit informații la peste 50 de șomeri și șomere, peste 25 de persoane care își ispășesc pedeapsa non-privativă de libertate și cca 20 de persoane cu deficiențe locomotorii. Majoritatea participanților și participantelor au avut nevoie de asistență juridică individuală. Îmi amintesc cazul unei pensionare care a fost ajutată de serviciul nostru de consiliere juridică gratuită să depună actele pentru reexaminarea cuantumului pensiei pentru limită de vârstă. Doamna continua să activeze la o întreprindere și după ieșirea la pensia pentru limita de vârstă. A fost interesată să obțină recalcularea pensiei. Noi am ajutat-o cu depunerea cererilor pe platforma cnas.md și, în final, beneficiara a primit un aviz pozitiv privind recalcularea.
În majoritatea cazurilor, oamenii au nevoie de asistență sau cel puțin să fie ghidați în chestiuni simple – ce documente trebuie să pregătească pentru anumite acțiuni, la ce instituții trebuie să se adreseze. Ne bucurăm că, în cadrul lecțiilor publice și a consultațiilor noastre am reușit să le oferim suport tuturor celor ce au solicitat.
Care credeți că sunt mecanismele de răspundere la necesitățile populației privind asistența juridică primară în raionul Cimișlia?
În primul rând, consider că este necesar să fie înființat un serviciu permanent de acordare gratuită a asistenței juridice primare - un mecanism important de consolidare a accesului la justiție al persoanelor marginalizate. Asistența juridică primară gratuită este solicitată în mare măsură de către persoanele în etate, persoanele marginalizate și care vin din familii social vulnerabile, persoanele cu grad de invaliditate. Este esențial ca oamenii să cunoască despre faptul că sunt astfel de servicii și că ei pot primi ajutorul necesar. La fel, este important ca acest serviciu să fie permanent și de lungă durată. În raionul Cimișlia, din păcate, nu activează niciun serviciu autorizat de acordare a asistenței juridice primare gratuite. Sunt doar serviciile oferite de către avocați contra plată. Dar, după cum bine cunoaștem, astfel de servicii sunt destul de scumpe, ceea ce face practic imposibilă adresarea persoanelor din grupuri social-vulnerabile, din cauza lipsei mijloacelor financiare.
Ar fi binevenit ca, cel puțin câțiva reprezentanți ai organelor de drept din raionul Cimișlia, să dețină cunoștințe generale privind utilizarea limbajului semnelor. Acest lucru ar îmbunătăți și facilita comunicarea cu potențialii beneficiari la primul lor contact cu organele poliției, de exemplu. În cadrul Academiei de Poliție s-ar putea desfășura un curs de instruire pentru viitorii polițiști despre modalitățile de interacționare eficientă cu această categorie de justițiabili. Este necesară pregătirea translatorilor în limbaj mimico-gestual - numărul extrem de redus al acestora nu acoperă necesitatea persoanelor cu deficiențe de auz, iar din această cauză nu pot fi asistate în chestiuni de ordin juridic.
Este necesară crearea unei pagini web pentru accesarea serviciilor juridice de către persoanele cu deficiențe de auz și văz, cu opțiunea de redirecționare automatizată a beneficiarului către instituția de resort relevantă pentru soluționarea problemei cu care se confruntă acesta. De asemenea, pagina web ar putea conține înregistrări video în limbaj mimico-gestual pe diverse subiecte.
La fel, este importantă elaborarea și diseminarea materialelor informaționale pentru diferite grupuri de persoane și privitor la diferite domenii, inclusiv materiale adaptate pentru persoanele cu vulnerabilități multiple (de exemplu, persoane cu dizabilități mintale, senzoriale, persoane analfabete etc.). Aceste materiale pot fi informații de suport primar, care ar ajuta persoana să găsească răspuns la întrebările juridice și să acționeze activ în vederea apărării drepturilor sale.
În afară de necesitatea informării populației, sunt și alte probleme ce necesită soluționare pentru asigurarea accesului la justiție?
O problemă importantă ce ține de accesul persoanelor la justiție este accesul fizic în clădirile instituțiilor publice: nu există bare de suport, majoritatea rampelor au o suprafață bună, dar pe timp de ploaie sau zăpadă, din cauza că au o înclinare mare, devin impracticabile pentru persoanele cu deficiențe de locomoție.
În acest context, este binevenită dotarea instituțiilor cu toate instrumentele necesare, pentru ca o persoană cu dizabilitate, care se deplasează în scaun rulant, nevăzătoare sau persoană cu mobilitate redusă (din cauza vârstei sau a unei probleme medicale ori persoane care au un copil în cărucior), să poată accesa în mod facil serviciile publice. Mai mult, înainte de începerea unei construcții sau renovări, o persoană care are dificultăți în deplasare ar putea fi invitată pentru a explica cu ce probleme se confruntă pe respectivul traseu, astfel încât să se poată face adaptările necesare care i-ar permite să aibă acces în clădiri publice. Considerăm că formarea unui Comitet consultativ pentru accesibilitate, pe lângă Consiliul raional, ar putea promova drepturile persoanelor cu dizabilități și ar constitui o voce a acestora în cadrul planificării diferitor evenimentelor publice, al consultărilor în procesul elaborării diferitor politici, precum și în procesul asistării autorităților publice locale de câte ori va fi necesar să fie analizat în practică gradul de acces în diferite instituții.
LDA Moldova este membră a Platformei de Dialog pentru Accesul la Justiție Cimișlia. Platformele de Dialog pentru Accesul la Justiție din Soroca, Criuleni (Dubăsari), Cimișlia și Comrat au fost create în cadrul proiectului „Consolidarea eficienței și accesului la justiție în Moldova”, implementat de PNUD Moldova în parteneriat cu IRP, cu suportul financiar al Suediei. Membri ai PDAJ sunt judecători, procurori, avocați, parajuriști, polițiști, mediatori și mediatori comunitari, notari, reprezentanți ai administrației publice locale, medici și reprezentanți ai societății civile, care și-au unit eforturile și fac schimb de experiență pentru a contribui la îmbunătățirea accesului la justiție al persoanelor din grupuri vulnerabile din cele patru regiuni de intervenție.








